Είμαι ραδιοφωνικός τύπος, αλλά η παρακάτω διαπίστωση πρέπει να ισχύει και για την τηλεοπτική πραγματικότητα. Τα ΜΜΕ κατακλύζονται από διαφημίσεις τραπεζών, γεγονός παράδοξο κι επικίνδυνο.
Έκανα το απλό πείραμα. Σε διάρκεια μίας ώρας, σημείωσα τις διαφημίσεις τριών ραδιοφωνικών σταθμών, Real FM, Novasport FM και ΣΚΑΙ. Τα αποτελέσματα (στρογγυλοποιημένα):
- Διαφημίσεις τραπεζών 53%
- Διαφημίσεις κινητής τηλεφωνίας 27%
- Διαφημίσεις Jumbo 15%
- Λοιπές διαφημίσεις 5%
Οι διαφημίσεις των Jumbo, έχουν λογική ύπαρξη, αφού είναι από τα λίγα καταστήματα που σε περίοδο κρίσης, γνωρίζουν οικονομική ακμή. Πολύ φθηνές τιμές, δουλική εκμετάλλευση των υπαλλήλων, το κέρδος ρέει.
Από την άλλη η κινητή τηλεφωνία είναι ο τομέας στον οποίο ο μέσος Έλληνας χρειάζεται ψυχολογική (ίσως και ψυχιατρική) υποστήριξη. Το κινητό τηλέφωνο είναι είδος πρώτης ανάγκης, πιο σημαντικό από το νερό και το φαγητό. Ο προϋπολογισμός ενός συνηθισμένου Ελληνικού νοικοκυριού ακολουθεί την παρακάτω σειρά προτεραιότητας:
- Αγορά καινούργιου i Phone.
- Αγορά Blackberry, Galaxy, XPeria… (σε περίπτωση που ο πρώτος στόχος δεν είναι οικονομικά εφικτός)
- Εύρεση της πιο συμφέρουσας πρότασης πακέτου κινητής τηλεφωνίας, με τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό δωρεάν sms, δωρεάν χρόνο ομιλίας και βέβαια δωρεάν διαθέσιμα MBs για πλοήγηση στο διαδίκτυο.
- Ηλεκτρικό ρεύμα, ΕΥΔΑΠ, φόροι, χαράτσια, νέοι φόροι, φόροι που δεν φανταζόμασταν πως θα μπορούσαν να υπάρξουν…
- Ψωμί, γάλα, και άλλα ανούσια αγαθά
Με λίγα λόγια, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ακμάζουν κι αυτές, δικαιολογημένες οι διαφημίσεις. Δικαιολογημένη όμως, δεν είναι η ηλιθιότητα που χαρακτηρίζει τις διαφημίσεις. Ειδικά η ιδέα της Vodafone, να βάλει κάποια 5χρονα, να προσποιούνται τους επιχειρηματίες και να "φτύνουν" λέξεις που δεν γνωρίζουν τη σημασία τους, είναι λόγος αρκετός για να σπάω το laptop κάθε φορά που ακούω τη διαφήμιση. Φαντάζομαι ο εμπνευστής του concept θα σκέφθηκε "ο ακροατής θα σχηματίσει χαριτωμένες εικόνες στο μυαλό και τσουπ, θα τρέξει να αγοράσει συμβόλαια Vodafone". Στην περίπτωσή μου, ο ακροατής, σχηματίζει εικόνες οργής στο μυαλό του, και τσουπ έτρεξα και άλλαξα τη σύνδεση μου, από Vodafone σε Ο2. Ελπίζω όσοι διαβάζουν το blog να κάνουν το ίδιο.
Επιστρέφω στο κυρίως θέμα. Παραθέτω μία πολύ σύντομη ανάλυση ενός έγκριτου οικονομολόγου, που δεν αναφέρω το όνομα του διότι δεν έχει καμία σημασία:
Οι τράπεζες θα βρεθούν στην άβολη θέση να είναι οι αρνητικοί συντελεστές αλλαγής του εγχώριου επιχειρηματικού χάρτη, αφού η μη χρηματοδότηση αγοράς και νοικοκυριών, θα οδηγήσει σε αναγκαστικές μεταβιβάσεις περιουσιών για την εξόφληση νέων υποχρεώσεων και παλαιών χρεών.
Οφείλουν, όμως, με κάθε τρόπο να παραμείνουν κεφαλαιακά υγιείς, αφού οι διατραπεζικές αγορές θα παραμένουν κλειστές για το εγχώριο σύστημα, το οποίο θα συνεχίσει να συντηρείται αποκλειστικά από την χρηματοδότηση της ΕΚΤ. Οι συγκεκριμένες, επομένως, απομειώσεις των ελληνικών τραπεζών θα πρέπει να αναπληρωθούν από τους παλαιούς μετόχους, από την ελεύθερη αγορά κεφαλαίου ή και από την πώληση περιουσιακών στοιχείων τους και πακέτων επισφαλών δανείων σε τρίτους με στόχο την άντληση ρευστότητας.
Εάν δεν κατορθώσουν να ανακεφαλαιοποιηθούν επαρκώς, θα αναγκαστούν να προσφύγουν στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Στήριξης (ΤΧΣ), το οποίο θα προικοδοτηθεί με 30 δις από το EFSF.
Είναι γνωστό πως οι Ελληνικές τράπεζες, βρίσκονται στη χειρότερη περίοδο της ιστορίας τους. Δισεκατομμύρια ρευστού, έχουν βγει στο εξωτερικό, δισεκατομμύρια ευρώ σε απλήρωτα δάνεια, μηδενικοί ρυθμοί ανάπτυξης οπότε καμία επένδυση, και παρόλο τις συνεχείς ανακεφαλαιοποιήσεις λύση δεν έχει δοθεί.
Είναι εύλογο το ερώτημα που βάζω, που βρίσκουν τα χρήματα για να μπορούν να κατακλύζουν τα μέσα ενημέρωσης με διαφημίσεις? Μήπως υπάρχει κάποια άλλη σχέση από εκείνη του έμπορος (ΜΜΕ) – πελάτης (Τράπεζα), μεταξύ Τραπεζών και ΜΜΕ?
Όλο αυτό το άρθρο, γράφτηκε για να εκφράσει το παραπάνω ερώτημα, απλό μεν, κομβικό κατά την άποψη μου, για την ανατροπή της Ελληνικής Οικονομικής Κρίσης. Κατά την άποψη μου τα πράγματα είναι πολύ απλά για να ανατραπεί η δικτατορία της ηλιθιότητας που ορίζει τον Ελληνικό λαό. Ο νοών ας κοιτάξει τις πίνακες που ακολουθούν (εν έτη 2012) και ας προβληματιστεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου